top of page

De invloed van A paper / A day (deel 3)

Zondag, rustdag? Niet voor de tekenaars van A paper / A day. De tekenchallenge duurt nog vier dagen - wie houdt het 31 dagen lang vol? En zorgt deze uitdaging voor een nieuw 'tekenpatroon'? Lotte Dufour en Jens Dawn (wiens tekeningen de voorbije weken door enkele curatoren werden gespot) lossen wat informatie over hun tekenroutine. Fijne zondag!

Lotte Dufour

Teken je door A paper / A day meer dan anders?

Ik ben student illustratie aan het KASK en ben iemand die dagelijks bezig is met tekenen. Ik doe het met veel liefde, ik werk ook graag snel aan mijn beelden en maak er altijd veel na elkaar. Ik werk veel in mijn schetsboek, onderzoek altijd material: ik vind A paper / A day dus een goede aansluiting op mijn eigen praktijk.

Hoe voelt het om je werk te delen met een (ruim) publiek?

Het is nieuw voor mij. Ik deelde mijn werk al langer via Instagram, maar juist door A paper / A day is het publiek dat mijn profiel komt bezoeken veel breder. Het is leuk om zo nieuwe mensen en tekenaars te ontdekken, die ook bezig zijn met deze challenge.

Waar haal je dagelijks je inspiratie? Ik haal veel inspiratie uit teksten, zelfgemaakte foto’s, literatuur, schilderkunst en kleur. Kleur is essentieel in mijn werk; het is iets wat mij heel erg intrigeert. Ik ben er altijd mee bezig. Tekenaars en illustratoren als Brecht Evens en Ward Zwart inspireren me en ik kijk ook graag naar tekeningen met een krachtige lijnvoering, zoals die van Matisse en Egon Schiele.

Bekijk je de andere tekeningen op de website van A paper / A day?

Ja, Ik bezoek de website en hashtag regelmatig om te zien wat iedereen gemaakt heeft. Het is leuk om zo nieuwe beelden te zien die een inspiratie zijn voor me.

Ontdekte je nieuwe dingen door deze challenge?​ Door A paper / A day kreeg ik de motivatie om bijna elke dag mijn werk te delen. Ik ontdekte ook nieuwe tekenaars zoals @penelopedeltour en @floredeman_illustration. Ook nieuw voor me is om te zien hoe anderen mijn werk interpreteren in de keuze van de dag, het geeft een ander perspectief op mijn beelden. Ik ontdekte deze maand ook met papierknipsels en simpele vormen te werken in mijn schetsboek, iets dat ik graag eens verder wil onderzoeken in mijn werk.

Deze tekening van Lotte was de favoriet van Frederick Feyfer op 17 oktober. Waarom?

En ook de volgende dag werd Lotte's tekening uitgekozen, door Kevin Vanwonterghem. Welke tekening was dit? En wat schreef Kevin erover?

Jens Dawn

Teken je door A paper / A day meer dan anders? Normaal schets of doodle ik mijn ontwerpen, meestal niet met een keuze van materiaal in gedachte maar gewoon in balpen of potlood. Nu probeer ik te oefenen op schaduw, de dikte van lijnen en gebruik van zwarte stiftjes. Ik teken meer en de computer gaat sneller aan de kant. Het is ook een fijn excuus om nog wat schetsboeken te vullen die ik ooit heb aangekocht. Hoe voelt het om je werk te delen met een (ruim) publiek? Doe je dit altijd, of is dat nieuw voor je? Het is heel eng om dit te tonen, ik ben meestal niet tevreden, ik kan per dag maximum een uur vrijmaken en een echte illustratie duurt bij mij wat langer. Normaal gezien, als ik werk toon, is dat een afgewerkt project en geen oefening. Dus hopelijk kijken mensen anders naar mijn tekeningen van A paper / A day dan naar mijn grafische projecten, en hopelijk zoeken ze die projecten ook op. Waar haal je dagelijks je inspiratie? De maand oktober is een perfecte aanloop naar Halloween, dus ik hou het bij griezelige onderwerpen. Een mooie uitdaging om eens wat dingen te illustreren die buiten design vallen.

Haal je soms inspiratie bij andere tekenaars? Ik lees veel strips, comics, graphic novels en ben omringd door gigantisch goede tekenaars. Ik haal mijn inspiratie niet daar, maar ik word zeker wel beïnvloed. Mijn inspiratie zoek ik meestal bij mezelf en media zoals muziek en film. Bekijk je de andere tekeningen op de website van A paper / A day? Ja, ik klik wel wat op de hashtag van A paper / A day.

Ontdekte je nieuwe dingen door A paper / A day? Er zit heel veel goeds tussen. Ik denk dat mensen nog vaak niet snappen hoeveel lokaal talent we eigenlijk wel hebben. In mijn ogen is dit iets wat we nog vaker naar voor zouden moeten brengen. Koop geen stomme kader van de Ikea met een illustratie in, maar koop een illustratie van één van je lokale kunstenaars (aan een correcte prijs). Ok, het is wat duurder, maar je investeert in talent. Zelf koop ik regelmatig kleine werkjes aan van kunstenaars. Ik heb al een hele collectie lokaal talent. En van dat talent zijn er ook enkele die meedoen met A paper / A day, trouwens!

Patrick Jordens koos deze tekening uit op 10 oktober. Waarom hij zo'n fan is, vertelt hij in dit blogbericht.

RECENT

bottom of page