top of page

De invloed van A paper / A day (deel 2)

De 'challenge' A paper / A day duurt ondertussen 22 dagen - 3 weken dagelijks tekenen! - en de fervente tekenaars tekenen lustig voort. We houden van deze nieuwe ochtendroutine: scrollen door dat rijke schetsboek dat onze website is (wat een diversiteit!). Elke dag kiest een curator zijn/haar favoriete tekening. Het werk van Penelope en Wim werd de voorbije weken opgepikt door de curatoren. Hoe beïnvloedt A paper / A day hun dagelijkse (teken)routine?

Penelope Deltour

Teken je door A paper / A day meer dan anders? Als illustrator probeer ik zoveel mogelijk te tekenen, en haal ik daar ongelooflijk veel voldoening uit. Maar af en toe durf ik mezelf wel eens te verliezen in onzekerheid, en blijft mijn teerbeminde potlood soms onaangeraakt op mijn tekentafel liggen. Deze challenge kon op geen beter moment starten. Ik denk dat ik door A paper / A day vooral anders probeer te tekenen: het daagt me uit dagelijks een klein momentje voor mezelf in te plannen, een verhaal ruimte te geven om zich te ontwikkelen doorheen de 31 dagen, zonder mezelf een vaste verhaallijn voor te leggen.  Een moment van volledige vrijheid, zonder compromissen.

Hoe voelt het om je werk te delen met een (ruim) publiek? Doe je dit altijd, of is dat nieuw voor je?

Mijn instagramaccount is gedurende de jaren geëvolueerd van een platform waar persoonlijke of dagdagelijkse taferelen te zien waren naar een tool die ik voornamelijk voor mijn illustraties gebruik. Het is zeker niets nieuws, maar het blijft toch keer op keer spannend hoe het ‘online publiek’ al dan niet reageert op een bepaalde tekening, schets of illustratie. De hashtag ‘apaperaday19' laat je ook toe de tekeningen aan een breder publiek te laten zien, het voelt bijna als een gezellig clubje tekenaars onder elkaar :-).

Waar haal je dagelijks je inspiratie?  Voor A paper / A day wou ik ‘mijn’ walvis terug tot leven brengen. De walvis verschijnt wel vaker in mijn tekeningen, onder andere door zijn indrukwekkende verschijning die zowel rust als kracht uitstraalt en zijn symbolische betekenis als navigator. De walvis is mijn muze ;-).

Haal je soms inspiratie bij andere tekenaars? Niets leuker dan op ontdekking te gaan in een tekenaar zijn of haar beelden/verhalen. Om te voelen wat leeft en beweegt, om verwonderd te zijn en te bewonderen. Ik hou bijvoorbeeld enorm van de “je m’en fois” van Dominique Goblet, de gevoelige lijnen van Ephameron (Eva Cardon), Ward Zwart, Marianne Gretteberg (Skineape),... Bekijk je de andere tekeningen op de website van A paper / A day? Dagelijks! Superfijn om te zien hoe het leeft, hoe iedereen zijn eigen stijl durft door te drijven, hoe iedereen het op een eigen manier aanpakt, om te ontdekken, geïnspireerd te worden, ... Ontdekte je nieuwe dingen door A paper / A day? Het is fijn te merken dat het manuele tekenen nog steeds heel erg leeft, daar word ik heel gelukkig van :-). Mijn feed op instagram is aangesterkt met mooie illustraties en tekeningen en in alle geuren en kleuren. Ik blijf ook een ‘sucker for’ potloodtekeningen, en vind het heel fijn te ontdekken hoe elk individu op een unieke manier gaat spelen met de grijswaarden en al zijn mogelijkheden.

Het team van Kunstwerkt koos deze tekening van Penelope op 16 oktober, lees hier waarom.

 

Wim Devreese Ik zag je dat je een speciale account aanmaakte op IG voor APAD. Teken je door A paper / A day meer dan anders? Normaal gezien werk ik erg rustig en gespreid over meerdere dagen (avonden) aan een tekening of schilderij. Ik hou ervan op voorhand te bedenken en uit te proberen hoe mijn volgende stap er gaat uitzien op papier. Voor A paper / A day moet dat natuurlijk veel sneller en spontaner. Dus vond ik het handig om dat verschil ook te maken op Instagram: een account voor snelle challenges en een voor het tragere werk. Nu ik meedoe aan A paper / A day teken ik dagelijks, terwijl dat anders beperkt blijft tot twee of drie avonden per week. Ik pak het nu wel anders aan: ik ga meer voor zekerheid en ga op zoek naar eenvoudige beelden die toch veel zeggen.

Hoe voelt het om je werk te delen met een (ruim) publiek? Doe je dit altijd, of is dat nieuw voor je? Ik ben een drietal jaar bezig met tekenen en schilderen. Ik wil heel zeker zijn dat het ok is om iets te posten. Er belanden dus heel wat werken in de vuilnisbak of een map, zonder dat ze ooit naar buiten komen. Ik vraag ook heel vaak offline feedback aan een aantal kritische vrienden alvorens iets te posten. Het is wel zo dat ik de feedback op sociale media iets objectiever vind dan die van vrienden. Ik hoop ergens dat heel wat volgers mij niet gaan "sparen" en dus enkel liken wat ze goed vinden. Waar haal je dagelijks je inspiratie? Ik hou constant mijn ogen open voor beelden die interessant kunnen zijn om er een werk van te maken. Ik neem daar meestal een foto van en bewaar die in een speciaal album op mijn telefoon. Zo neem ik ook soms foto's van mijn televisiescherm (handig, die pauzeknop!) omdat daar vaak beelden getoond worden vanuit een bijzonder standpunt of vanop een plaats waar je zelf nooit geraakt. Meestal probeer ik verschillende beelden te combineren.

Haal je soms inspiratie bij andere tekenaars? Ik volg een paar tekengroepen op Facebook en daar zie je af en toe originele technieken en stijlen passeren. Natuurlijk ga ik ook geregeld kijken naar wat kleppers als Robert Longo en Rinus Vandevelde doen. Ook Kevin Van Wonterghem heeft een stijl die mij enorm boeit.

Bekijk je de andere tekeningen op de website van A paper / A day? Ik bekijk ze elke dag. Ik volg de hashtag #apaperaday19 op Instagram en scroll daar door het overzicht. Dan kan ik ook meteen de werken liken die ik goed vind (en dat zijn er nogal wat). Op de site ga ik wel elke dag kijken naar "de keuze van". Naast de werken zelf, vind ik de prachtige beschrijvingen van de curatoren heel inspirerend. Ontdekte je nieuwe dingen door A paper / A day? Ik heb gemerkt dat heel wat kunstenaars een kei zijn in de suggestie. Met enkele streken maken ze een beeld met ongelofelijke inhoud en visuele kracht. Vooral een aantal werken in aquarel en inktwassing zijn me daarbij opgevallen. Dat wil ik zeker gaan proberen.

Deze tekening van Wim werd op 15 oktober gekozen door Sassafras De Bruyn. Lees hier wat ze erover schreef.

RECENT

bottom of page