top of page

De invloed van A paper / A day

Al twee weken scrollen we door een overvloed aan tekeningen voor A paper / A day. De challenge van dit project luidt: teken een maand lang élke dag en post je tekening op Instagram. Veel tekenaars gaan de uitdaging aan, wij kijken juichend toe (en tekenen mee). We zijn ook benieuwd: zet A paper / A day echt aan tot meer tekenen? Wat halen deelnemers uit de challenge? We vroegen het aan twee fervente tekenaars, wiens tekening werd gekozen door een van de curatoren.

Florien Allemeersch

Teken je meer door A paper / A day?

Het is zeker een duwtje in de rug om meer te tekenen. Door iedere dag bezig te zijn, kan ik me weer onderdompelen in onderzoek (naar het menselijk figuur) waar ik mij nu op wil focussen.

Is het nieuw dat je je werk deelt met een (ruim) publiek?

Ik deelde m’n schilderwerk al langer via Instagram en mijn website. Een platform als Instagram vind ik een goeie tool om mijn werk naar buiten te brengen. Maar ook omgekeerd, het is interessant om opkomend talent te ontdekken, inspiratie op te doen en feedback te krijgen.

Waar haal je dagelijks je inspiratie?

Ik heb altijd veel naar natuur en landschapen geschilderd en getekend de voorbije jaren, daarvoor maakte ik gebruik van eigen fotomateriaal. Momenteel wil ik eerder figuren, het menselijk lichaam onderzoeken en daarvoor zoek ik inspiratie in zowel mijn eigen foto’s als in kranten, prenten in boeken,... Het is een bonte mix van beelden die mij op de één of andere manier intrigeren.

Bekijk je ook de andere tekeningen op de website van A paper / A day?

Zeker! Ik ben supernieuwsgierig naar de tekeningen iedere dag. Dan krijg je te zien wat anderen bezighoudt: waar kijkt de ander naar, wat houdt de ander bezig?

En ook: hoe wordt er getekend, welke materialen worden er gebruikt, welke combinaties? Enorm boeiend!

Ontdekte je nieuwe dingen door A paper / A day?

Ja, ik volg nu enkele kunstenaars op Instagram die ik ervoor niet kende. Ik heb ook mijn bister en aquareldoos weer bovengehaald door dit project.

Floriens tekening werd op 7 oktober gekozen voor Ans Nys. Bekijk de keuze hier.

 

Laure Allain

Teken je meer door A paper / A day?

Ik denk niet dat ik echt meer teken, maar wel anders. Meer gericht op een afgewerkt resultaat, niet narratief, terwijl ik anders eerder zou schetsen en storyboarden. En ik teken nu – doordat ik het met inktober combineer – ook meer met inkt.

Is het nieuw dat je je werk deelt met een (ruim) publiek?

Ik deel wel vaker werk op Instagram en ik organiseer zelf ook, samen met enkele vrienden, tekenchallenges zoals Folktaleweek en Portfolioclub. Ik vind dat een heel fijne manier om mensen te leren kennen en om de eenzaamheid van het leven achter de tekentafel te doorbreken.

Waar haal je dagelijks je inspiratie? Haal je soms inspiratie bij andere tekenaars?

Ik haal overal inspiratie, dus uiteraard ook bij andere tekenaars. Ik kan heel gefascineerd kijken naar de technieken die mensen gebruiken, dat wil ik dan ook proberen. Voor A paper / A day heb ik nu wel niet zo veel inspiratie nodig, ik volg een alternatieve inktober lijst: ‘birdtober’. Ik teken dus gewoon elke dag een bepaalde vogel in inkt. Ik heb bewust zo’n eenvoudig onderwerp gekozen omdat ik wist dat ik anders moeite zou hebben om het een hele maand vol te houden. Dit leek me haalbaar, ook al omdat ik zoveel van vogels hou.

Bekijk je de andere tekeningen op de website van A paper / A day?

Meestal kijk ik wel even naar de hashtag op Instagram wanneer ik net gepost heb.

Ontdekte je nieuwe dingen door A paper / A day? Nieuwe tekenaars vooral!

Laure’s vogel werd op 5 oktober gekozen door Jonathan Roelants. Lees wat hij erover schreef.

RECENT

bottom of page