top of page

Uit de webgalerie: de keuze van Jill en Ellen Keppens


Tweelingzussen Ellen en Jill Keppens werken samen aan de restauratie van het schilderij 'Cupido en Psyche' van Jacob Jordaens. Ze vertellen er over in ‘De restaurator’, een videoreeks van het Koninklijk Musea voor Schone Kunsten in Antwerpen. We vroegen Jill en Ellen om een keuze te maken uit de webgalerie op www.kunstwerkt.be

De zussen kozen werken van Fabienne Verhulsel, Hilde Orye, Danielle Goffa en Koen van Reybrouck.

FABIENNE VERHULSEL

Humpy Bumpy!

grafiet aquarel, 148 x 210 mm

Enkele jaren geleden botste ik in Lissabon toevallig op een potje grafiet aquarel. Sindsdien ben ik me de grafische mogelijkheden van dit product van Portugese makelij eigen gaan maken. Ik hou van de korrel of grain van dit materiaal. Het voegt een extra gevoeligheid toe aan mijn beeldende expressie. Ik heb een voorkeur voor directe technieken

Mijn werk vloeit voort uit wat ik zie en wat ik voel. Ik ga heel associatief te werk. Een losstaand feit of frustratie kan in een serie van werkjes een verhaal vormen. Ik werk realistisch, maar soms heeft mijn werk een surrealistisch en ook wel humoristisch kantje. Er is veel mogelijk in mijn universum. Het is mijn manier om mijn hoofd leeg te maken en om te communiceren wat in mij zit. Dit kan zowel een twee- als driedimensionale vorm aannemen.

‘Humpy bumpy!’ is ontstaan vanuit het besef dat het leven een hobbelig parcours kan afleggen. Het oude mannetje met bochel en gekromde rug symboliseert die weg van het leven. Overeind blijven ondanks alle pieken en dalen. Ik trek mijn mooie pak aan en ga gewoon door.

Van de tekenacademie, over de kunsthumaniora tot een master in de beeldende kunsten: ik heb altijd de drang gevoeld om te tekenen, schilderen en creëren. Toch ben ik ook jarenlang artistiek minder actief geweest. Maar de drang in mij om te creëren stapelde zich steeds hoger op. Tot ik besefte dat er voor mij geen andere uitweg is: ik heb die beeldende communicatie nodig om te overleven.

JILL EN ELLEN KEPPENS:

'Dit werk van Fabienne sprak ons onmiddellijk aan. De figuur is met grote souplesse en trefzekerheid geschilderd. Deze aquarel heeft pit en er schuilt bovendien een tikkeltje humor in.'

HILDE ORYE

Libelle op papaver

Sinds 2014 heb ik mij verdiept in botanisch tekenen. Dit houdt in dat je de flora op een wetenschappelijk juiste manier afbeeldt. Meestal werk ik met vers materiaal, maar voor dit werk mocht ik een foto lenen van een vriend. Toen hij mij de foto toonde was ik er meteen verliefd op: Die anders zo drukke libelle die even aan het rusten was, de tegenstelling tussen de ruwe eenvoud van de papaverbol en het fijne kantwerk van de libellevleugels: dat voelde voor mij aan als de perfecte harmonie tussen 2 totaal verschillende werelden.

Afkomstig uit een plantenkwekersfamilie, heb ik de liefde voor de natuur er van kindsbeen af ingelepeld gekregen. Mijn leukste herinneringen zijn verbonden aan het veld waar mijn vader bomen kweekte. Hoe dikwijls heb ik niet op mijn blote voeten door dat veld gewandeld op zoek naar beestjes en mooie bloemen. Gewoon stil neerzitten onder de grote eik en alles rondom mij in mij opnemen was fantastisch. Ik ben mijn vader ook zeer dankbaar voor het feit dat hij mij tijdens onze wandelingen leerde kijken. Enkel door aandachtig te kijken kan je de schoonheid en de genialiteit van de flora en fauna rondom ons naar waarde schatten.

Tijdens mijn opleiding aan het KASK was ik vooral bezig met conceptuele kunst, maar de tekentechnieken van de oude meesters trokken mij ook aan. Zij zijn zéér zeker een grote inspiratiebron geweest voor de realistische tekentechnieken die ik nu gebruik bij het botanisch tekenen. Ik werkte een hele tijd conceptueel, maar zocht na een tijd een manier om terug realistisch te werken. Op dit punt vielen de puzzelstukken in elkaar en kwamen mijn twee grote passies samen in botanisch tekenen. Toen ik hiermee begon, werden er in België nog geen cursussen botanisch tekenen gegeven. Ik ging op zoek naar werken van botanische kunstenaars in het verleden en de Bauer broers werden mijn grootste voorbeelden. Inmiddels ben ik lid van de SBA (Society of Botanical artists U.K.) en geef ik zelf workshops in botanisch tekenen.

JILL EN ELLEN KEPPENS:

'We vermoeden dat we door ons werk als restaurator toch wel extra vatbaar zijn voor details en techniek. We waren erg onder de indruk van deze tekening en ook de andere tekeningen uit Hildes oeuvre. Dit werk sprong er voor ons uit door het mooie contrast tussen de eenvoud van de papaver en de gedetailleerde wijze waarop de libelle is uitgewerkt. Dit is simpelweg een knap staaltje tekenkunst en vormt een mooi beeld.'

DANIELLE GOFFA

Ring in witgoud met roze en groene toermalijn.

Milaan vormt de inspiratiebron voor deze ring. Rijkelijk, stijlvol, design: dat waren de kernwoorden bij mijn indruk van deze modestad. Het bracht me ertoe om gebruik te maken van witgoud en toermalijn, in de kleuren van Italië (of toch min of meer). Om koele, stijlvolle vormen te ontwerpen, zoals bij deze ring, werk ik rechtstreeks uit het edelmetaal door te zagen, vijlen, souderen, schuren of polijsten. Als ik naar organische, warme vormen op zoek ben, gebruik ik de verloren wastechniek.

Ik heb edelsteenreizen gemaakt naar landen als Myanmar, Vietnam, Tanzania of Sri Lanka. Ik ging er tot in de mijnen en werkte soms enkele dagen mee. Die unieke belevenissen waren een inspiratiebron voor het ontwerpen van unieke juwelen. Ik maakte er ook elke keer een tentoonstelling rond.

In de woestijn in Egypte trof ik een plaats aan die vol lag met keutels van kamelen. Ik stond vol bewondering. Het was het uitgangspunt voor mijn project ‘Juwelen met een grote boodschap’. Sieraden geïnspireerd op uitwerpselen van dieren: het klinkt misschien raar. Maar ieder dier maakt eigen, soms heel mooie, vormen. Ik kwam in contact met Dr. Luc Colemont, medeoprichter van vzw Stop darmkanker. Hij vroeg me om 20 items te maken, omdat 1 op 20 mensen darmkanker krijgt. Nog tot september 2019 kan je mijn juwelen zien en kopen in de Zoo van Antwerpen (ten voordele van Stop Darmkanker).

Ik volgde Sierkunsten aan Sint-Lucas in Antwerpen en koos nadien voor juweelontwerpen, een vrij unieke opleiding, met maar enkele studenten. Ik wilde altijd al iets doen wat een ander niet deed. Ook met mijn juwelen kleur ik graag buiten de lijntjes, wars van het gangbare, het conventionele. Ik experimenteer graag met vormen, kleuren en materialen. Het leverde me al heel wat prijzen en nominaties op.

JILL EN ELLEN KEPPENS:

'Tijdens onze avondopleiding goudsmeden hebben we toch wel een voorliefde ontwikkeld voor juwelen die klassiek en modern verenigen. We vinden dit ontwerp mooi doordacht. Het heeft een elegante kleurencombinatie van stenen en mooie plaatsing van de zettingen: recht en gekanteld. De strakke en kwaliteitsvolle uitwerking van deze ring lijkt een beetje te flirten met art deco, maar tegelijkertijd oogt het heel fris en hedendaags.'

KOEN VAN REYBROUCK

Twins

JILL EN ELLEN KEPPENS:

'We werden aangetrokken door de ogenschijnlijke eenvoud, fijnheid en bewegelijkheid van dit ontwerp en toen lazen we ook de titel….dit moesten we er als vrolijke knipoog bijsteken.'

RECENT

bottom of page