top of page

De lucide dromen van Fabien Mérelle

Het nieuwe wonderkind van de hedendaagse (teken)kunst, zo wordt Fabien Mérelle (°1981) al genoemd. Nog tot 30 juni kan je in Keteleer Gallery naar de eerste Belgische solotentoonstelling van deze Franse kunstenaar.

In zijn tekeningen voert Mérelle vooral zichzelf op als hoofdrolspeler. Zijn figuren zijn anatomisch heel precies neergezet, maar vertoeven in een lege, witte ruimte die hen lijkt te isoleren van de buitenwereld.

Door de precisie doet een tekening van Mérelle bij een eerste blik aan als een realistische weergave van een gebeuren. Maar al kijkend dring je dieper binnen en ontdek je dat hij erg absurdistische, ironische en vaak wrede taferelen neerzet. Een man torst een olifant op zijn schouders, of wordt verzwolgen door een inktopus. De tekenaar als personage dreigt van in afgrond te vallen en meteen ook van de rand van de tekening.

Fabien Mérelle studeerde aan de Ecole des Beaux-Arts in Parijs en kreeg vervolgens een beurs om aan de Academie voor Schone Kunsten in Xi'Ah, China, te gaan studeren. Daar verdiepte hij zich in oosterse tekentechnieken

Mérelle: ‘Tijdens een uitwisseling, ging ik vier maanden in China leven. Ik merkte dat ik alleen was in een gebouw in aanbouw. Helemaal alleen in deze grote toren vonden alle fobieën uit mijn jeugd terug een weg naar boven. Ik heb daar mezelf voor het eerst in scène gezet en gespot met mijn fobieën, mijn mythologische angsten.’

Fabien put uit zijn onderbewustzijn, dromen en verbeeldingskracht om gelaagde, mysterieuze scènes te creëren. Met zijn anatomische precisie schrijft hij zich in in een kunsthistorische traditie, die teruggaat tot grote tekenaars zoals Albrecht Dürer. Het is net het realisme in zijn werk die een dimensie van twijfel en geloof toevoegt. Als kijker denk je te begrijpen wat je ziet, maar moet je vaststellen dat je bent binnengelokt in een wereld voorbij de werkelijkheid.

In Keteleer Gallery toont Mérelle een reeks nieuwe tekeningen en sculpturen, speciaal gecreëerd voor zijn debuut in deze galerie.

Het boek ‘Fabien Mérelle. Works.’ bundelt de hoogtepunten uit zijn oeuvre tot nu toe – met een honderdtal tekeningen en vier sculpturen. (224 blz, Lannoo.)

RECENT

bottom of page