top of page

Drukdrukdruk: zeefdrukken met hart en ziel

Vanuit een grote liefde voor het zeefdrukambacht startten Liselotte Van Daele en Karolien Boucquaert elk een eigen atelier op. De ene in de stad, de andere op het platteland. We hoorden hen uit over het atelier én over hun deelname aan grafiekfestival drukdrukdruk. Ontdek deze twee interessante plekken!

Camping Penrose: grafiek is een mindset

Waarom wou je een eigen zeefdrukatelier opstarten?

Liselotte: Dat is vrij organisch gegroeid. In de laatste twee jaar van mijn opleiding Grafiek aan het KASK begon ik intens te zeefdrukken, eerst op papier maar steeds vaker op textiel. Na mijn studie wou ik dit blijven doen en heb ik het label XOX opgericht. Onder die noemer breng ik 'limited editions' uit: kledij, prints en stickers in kleine oplages, handgedrukt met een eigenzinnige abstracte beeldtaal. Eerst draaide ik een jaar mee in Ctrl+Copy,een zeefdrukkerij in Antwerpen. Ik hielp er bij verschillende zeefdrukopdrachten maar kon er ook mijn eigen t-shirts produceren. De zeefdrukkerij had een open karakter, er werden workshops en events gehouden. Door deze ervaring besefte ik dat zeefdruk ruimer is dan louter een métier. Het kan ook echt mensen verbinden en samenbrengen.

Je richtte in Gent een vzw met printatelier op: Camping Penrose. Waar focus je op?

Ik wil me onderscheiden van de grotere, commerciële drukkerijen, door een brede technische en artistieke ondersteuning te geven bij de projecten die ik realiseer. Artiesten en ontwerpers kunnen bij mij terecht voor meer specifieke drukopdrachten. Met Camping Penrose wil ik me vooral focussen op artistieke projecten. Ik start waar een andere drukkerij stopt: bijvoorbeeld door ongewone ondergronden en objecten te bedrukken. Maar sommige uitvoeringen vragen tijd en een echte passie voor het vak, zoals de artist editions voor Case Studyo waaraan ik nu werk.

Wat doen jullie tijdens drukdrukdruk?

Ons evenement is om verschillende redenen speciaal te noemen. Het wordt getrokken door de drie verschillende zeefdrukkerijen die zich in 'In De Ruimte' bevinden. Het feit dat drie verschillende zeefdrukkerijen zo dicht op elkaar kunnen bestaan, toont ons dat zeefdruk leeft. Mmmmar, Chez William en Camping Penrose hebben elk hun eigen karakter maar bundelen jaarlijks hun krachten om dit zeefdrukevenement te organiseren. We trekken het medium zeefdruk ook open. We nodigen verschillende kunstenaars uit en maken een crossover naar andere media. Zo nodigde 'Chez William' vorig jaar bijvoorbeeld de kunstenaar Sam Scarpulla uit voor een artistieke ingreep in de ruimte en heeft Max (Chez William) met Scarpulla een t-shirt in een beperkte artist edition uitgebracht en gelaunched op ons event. Dit soort uitwisseling werkt voor ons altijd heel verfrissend.

Je verkoopt ook ‘mislukte’ prints.

Ja, bij zeefdruk gaat het soms ook mis, daarom is er ook een stocksale met 'Failed prints'. Met XOX doe ik dit al een aantal jaar, maar dit jaar heb ik ook Marieken van Mmmmar kunnen overtuigen om deel te nemen. Ik doe dit vanuit een ecologische mindset maar na een paar 'Failed print-stocksales' merk ik dat mensen het vaak net extra leuk vinden wanneer een print niet perfect is, wat scheef staat. Dat maakt het volgens hen helemaal uniek.


karolien b, een éénvrouwsatelier

Hoe kwam je op het idee om met een eigen zeefdrukatelier, hier in Lembeke, te starten?

Ik leerde het medium zeefdruk kennen in Sint-Lucas Antwerpen. Ik voelde dat dit het medium was dat het best bij mij past. Ik kan er mijn creatieve en artistieke ei in kwijt. Daarna volgde ik in DKO een opleiding zeefdruk en realiseerde ik me dat ik, als ik verder wilde zeefdrukken, best zelf een eigen ateliertje begon. Geen evidente keuze, want ik had geen commerciële aspiraties en gebruikte zeefdruk om artistiek werk te maken. Om het haalbaar en betaalbaar te houden, begin ik met het geven van workshops. Veel jonge mensen wilden terug manueel dingen maken en ik had kennis en ervaring om te delen. Ondertussen ben ik 40 jaar aan het zeefdrukken.

Wat valt er tijdens drukdrukdruk in je atelier te beleven?

Tijdens drukdrukdruk organiseer ik korte workshops om aan te leren hoe je op een eenvoudige manier kunt drukken zonder al te grote investeringen en technische stappen, zoals het belichten van een zeef. Ik gebruik de meest ecologische inkten die er momenteel bestaan. Ik wil vooral de drempel wegnemen, tonen dat zeefdruk heel toegankelijk is.

Hoe vat je je atelier samen in enkele zinnen?

Mijn zeefdrukatelier is een plaats waar kennis en ervaring doorgegeven wordt op een duidelijk manier. Het is een ‘éénvrouwsatelier’ dat openstaat voor andere kunstenaars en cursisten.

Het is een plaats voor experiment en artistieke creativiteit.

RECENT

bottom of page