top of page

Uit de webgalerie: Dominique Valcke

We vroegen acteur en theatermaker Josse De Pauw om te grasduinen in de webgalerie op www.kunstwerkt.be. Hij trof er werken aan van Dominique Valcke en Andreas Valkenborgh die hem erg bevielen. Hier vertelt Dominique over haar werk.

In 1990 ontdekte ik het deeltijds kunstonderwijs. Sindsdien is de Academie Beeldende Kunsten van Anderlecht mijn artistieke thuisbasis. Ik volgde er al schilderen, tekenen en keramiek en zit nu in het tweede jaar van de opleiding grafisch ontwerp en illustratie. Ik doe ook aan keramiek in het vrij atelier van CC Strombeek. Hoe uiteenlopend ook al die disciplines, er loopt een rode draad door mijn werken. Mijn thema’s zijn architectuur, kleur en humor.

Ik werk op dit moment aan een serie ‘bruggen’ in keramiek. Ik vertrek van een foto, maar al snel raakt het basisbeeld ondergeschikt aan mijn fantasie. Het resultaat is een vorm die me voldoening schenkt: soms herkenbaar, maar niet noodzakelijk. Elke kijker kan een eigen interpretatie maken en daar hou ik van.

Brug

keramiek

42 x 17 x 4,5 cm

In dit werk is weinig kleur aanwezig. Net het ontbreken van kleur maakt deze vorm sterk. Ik heb twee soorten chamotteklei gebruikt: een witte en een auberginekleurende klei. Gelukkig hebben de twee soorten elkaar bij de biscuitbak niet afgestoten en zijn ze één geheel gebleven. Voor de afwerking heb ik enkel bovenaan een lijn zwarte glazuur aangebracht. Daarna bakte ik het geheel op 1240°C.

Ik maak ook geregeld kleitegeltjes van 105 x 105 mm. Dat werk heeft niets met architectuur te maken, maar des te meer met kleur en vorm. De tegels zijn helemaal aan mijn fantasie ontsproten. Die verschillende facetten in de keramiek zorgen voor een evenwicht in mijn creativiteit.

JOSSE DE PAUW: Dit keramieken werkstuk van Dominique Valcke lijkt me iets wat ik wel op mijn schrijftafel wil hebben liggen. Iets waar mijn blik ongedwongen op valt, wanneer het denken zich slechts moeizaam laat verwoorden en een rustpunt nodig heeft. Ik kan me voorstellen dat het werk op zo’n moment zijn titel waarmaakt en àls het dat doet, ga ik er even met mijn vingers langs.

RECENT

bottom of page