top of page

Woord vindt beeld: Ruth Van de steene en Lies Schroeyen

‘Ach het wordt vast mooi’. Onder die titel brengt Ruth Van de steene haar derde bundel uit. Haar puntdichten zijn vergezeld van illustraties van Lies Schroeyen, stilaan een compagnon de route. Zo starten ze net het creatief collectief ‘leesteken’ op.

Links: Lies Schroeyen / Rechts: Ruth Van de steene

Ruth, hoe is de samenwerking met Lies Schroeyen tot stand gekomen?

Ik heb Lies drie jaar geleden leren kennen via Koen Snyers, de uitgever van mijn eerste bundel ‘Hoe spreek je ook liefde?’ Koen had eerder al met Lies samengewerkt voor zijn eigen bundel. Ik was onmiddellijk onder de indruk van haar talent. Het was liefde op het eerste gezicht (lacht).

Wat vind je sterk in het werk van Lies?

Ze kan met schijnbaar eenvoudige lijnen zoveel oproepen. Er is steeds ruimte voor eigen interpretaties in haar werk. Ik hou ook heel erg van haar kleurgebruik.

Volgt het beeld altijd op het woord of maak je ook teksten die voortvloeien uit een beeld van Lies?

In onze samenwerking is het tot nu toe zo dat ik teksten aan Lies bezorg. Zij maakt er een beeld bij.

Ik vind het telkens weer heel spannend wat ze met mijn tekst gaat doen. Op een heel fijne manier lijken we elkaar heel goed aan te voelen. Lies en ik zijn trouwens sinds kort met het collectief ‘leesteken’ gestart: zij tekent en ik schrijf.

Bedenk je soms tekst met al een beeld voor ogen?

Nee, dat is juist het mooie aan onze samenwerking vind ik. Lies is altijd volledig vrij in wat ze met mijn tekst doet. Dat maakt het voor mij ook heel verrijkend.

Wat heeft je geïnspireerd bij het maken van de gedichten in deze bundel?

Ah. De liefde, steeds.

Lies, hoe ga je te werk om een beeld te maken bij een tekst van Ruth?

Ik lees de teksten een aantal keer en probeer meteen wat losse gedachten en ideeën op papier te zetten. Het fijne aan Ruths teksten is dat ze voor mij heel herkenbaar zijn. Daardoor haal ik ook gemakkelijk inspiratie uit eigen ervaringen die gerelateerd zijn aan haar teksten.

Ik teken meestal meteen met inkt/waterverf en penseel. Ik test een aantal kleuren en dan probeer ik de tekst van Ruth zo goed mogelijk te vertalen naar een beeld. Als ik een aantal tekeningen heb, stuur ik ze door naar Ruth en zij geeft dan haar mening.

Hoe verschilt dat van vrij werk? Of maakt dat weinig uit?

Voor mijn eigen werk vertrek ik vooral vanuit ervaringen, herinneringen of concrete foto’s die ik interessant vind. Ook hier begin ik meteen te tekenen met ecoline, waterverf of inkt. Er gaan weinig schetsen aan vooraf en de tekeningen zijn een rechtstreekse weergave van mijn gedachten en ideeën op dat moment. Mijn werkwijze verschilt dus niet zo heel erg veel.

Ligt een tekening al min of meer vast in je hoofd voor die op papier komt of ontstaat het beeld al tekenend?

Ik laat mijn gedachten de vrije loop. Ik begin vaak aan een tekening zonder dat ik al echt weet wat de uitkomst zal zijn. In het begin teken ik veel dingen waar ik heel ontevreden over ben, maar ik moet eerst doorheen die fase om uiteindelijk gerichter te tekenen en goede beelden te maken.

De bundel is te koop in verschillende onafhankelijke boekenwinkels zoals Limerick (Gent), Passa Porta (Brussel), Boekhandel Grim (Hasselt), Barboek (Leuven) en Boekarest (Leuven). Daarnaast nog in Mus in een Plas (Gent), het Poëziecentrum (Gent) en Curiosa & co (Gent). De bundel is ook rechtstreeks via Lies en Ruth te krijgen.

RECENT

bottom of page