top of page

Uit de webgalerie: Maria Blondeel

We vroegen illustratrice Ingrid Godon om een selectie te maken uit de webgalerie op kunstwerkt.be. Ze koos werken van Maria Blondeel en Ludo De Kort. Hier verneem je wat meer over Maria’s werk en aanpak:

In mijn werk zoek ik naar een interactie met het licht, naar een tastbare transformatie van het licht en de schaduwen van mensen en/of voorwerpen. De blauwdrukbeelden bewerk ik op een computer. Ik scan en ‘geleid’ ze met behulp van software en voer ze uit in digitale prints.

Nr. 267/366 mb 2016 (TONE SLIDE 98AG04_mb9) toont een blauwdruk van het Hagelandse weideland. Voor een tentoonstellingsproject in openlucht heb ik 24 rollen diazo blauwdrukpapier blootgesteld aan het zonlicht. Deze zonneprints maakte ik in een paardenweide in Aarschot. Het zonlicht wierp de slagschaduwen van de lange grasstengels onverschillig op het papier. Ik verplaatste het gehooide gras snel en met ruwe bewegingen heen en weer om de lichtgevoelige emulsie te bewerken, te belichten en het papier weer in te pakken in een lichtdichte zak. Daarna ontwikkelde ik de twintig meter lange rollen met de planafdrukmachine. Nu sleutel ik nog dagelijks verder aan uitvoeringsplannen voor nieuwe projecten uit wat overblijft van de 360m² blauwdrukken.

Nr. 288/366 mb2016 (TONE SLIDE 97GS2v24_mb9) is letterlijk een blauwdruk van het zonlicht. Ik ontwierp hiervoor maskeersjablonen in de vorm van een cirkel, een driehoek, een vierhoek en een (blok)golf. Het is nooit mijn doel geweest om het licht in se fotografisch vast te leggen. Ik wilde graag weten hoe ik het zonlicht zou kunnen laten klinken. Ik heb daarvoor een diaprojector laten ombouwen om een plaatje met twaalf lichtsensoren op de plaats van het objectief te kunnen bevestigen. Als er vervolgens een diaraampje met een blauwdrukpositief op de twaalf sensoren werd geprojecteerd, kregen die allemaal – afhankelijk van de densiteitverdeling in het beeld – een verschillende hoeveelheid licht te verwerken. Zo kon ik via een heel directe methode beeld omzetten in geluidsfrequenties. De hoeveelheid lichtinval op de sensoren bepaalt daarbij de toonhoogte: veel licht resulteert in een hoge frequentie, weinig licht in een lage.

Ingrid Godon: ‘Ik ben een gevoelsmens. Ik vind het soms moeilijk te verwoorden waarom ik van iets hou. Maar ik vond in de webgalerie twee beelden die me raakten. Nu pas valt me op hoe verwant ze met elkaar zijn. Ludo en Maria maken allebei werk dat kwetsbaar en poëtisch is. Maar ook sterk. Vaak verwart men kwetsbaar en poëtisch met zwak en flauw. Hun werk geeft veel ruimte om zelf in te vullen en daar hou ik van. Ik word stil van een mooie zeldzame lichtinval. Dat zie ik hier in het werk van Maria Blondeel. De strakke, zwarte volumes bij Ludo De Kort spreken aan door hun minimalistisch en toch rijke beeldtaal.’

Nr. 267/366 mb 2016, Maria Blondeel. Digitaal, 1080 x 1080 pixels.

Zie ook: Print op canvas, 50 cm x 50 cm x 2 cm. Kunst in Huis kunstuitleen.

Nr. 288/366 mb 2016, Maria Blondeel. Digitaal, 1080 x 1080 pixels.

Zie ook: Print op canvas, 50 cm x 50 cm x 2 cm. Kunst in Huis kunstuitleen.

RECENT

bottom of page