top of page

Uit de webgalerie: Ludo De Kort

We vroegen illustratrice Ingrid Godon om een selectie te maken uit de webgalerie op kunstwerkt.be. Ze koos werken van Ludo De Kort en Maria Blondeel. Hier verneem je wat meer over Ludo's werk en aanpak:

Ik maakte binnen het project ‘Black Volume’ enkele honderden werken. Soms is de architectuur die ik als startpunt hanteerde nog heel herkenbaar, maar soms ook helemaal niet.

Technisch zit ‘Black Volume’ op het snijvlak van fotokunst en vrije grafiek. Ik startte elk werk vanuit een zelfgemaakte foto. Het volume, vaak een gebouw, zette ik vervolgens met behulp van de fotopolymeertechniek om naar een diepdruk. Na het drogen van het etspapier scande ik het in en combineerde het digitaal met de originele foto. Het eindresultaat printte ik op 300 grams Hahnemühle German Etching papier.

Black Volume #038, fotopolymeer & digitale grafiek, 58 cm x 41 cm

Mijn interesse in hedendaagse kunst heeft pas echt een vlucht genomen toen ik op mijn 37ste besloot me in te schrijven aan de Academie van Hoogstraten. Op het IKO volgde ik eerst vijf jaar fotokunst en deed later hetzelfde met vrije grafiek. In juni 2015 studeerde ik er af. Ik voel me niet gebonden aan een specifieke kunstdiscipline.

Het afgelopen anderhalf jaar heb ik gewerkt aan het project ‘Mishandelde Pagina’s’. Het verbaasde me dat bibliotheekboeken al snel een grote hoeveelheid sporen van hun lezers bevatten. Ik besloot samen met boekbindster Marianne de Zwarte pagina’s met ezelsoren, vlekken, scheuren, neuspulkjes en andere beschadigingen te verzamelen. Verschillende bibliotheken in België, Nederland, Zweden, Denemarken en Duitsland herkenden zich in ons kunstproject en leverden graag afgeschreven boeken.

Zo verzamelden we meer dan 2400 mishandelde pagina’s, waarvan we weer enkele nieuwe boeken maakten. Die stelden we zo samen dat de paginanummering gewoon doorloopt, terwijl de bladzijdes allemaal uit verschillende boeken (en landen) komen. We lijmden ook zeven boeken bladzijde per bladzijde met boekbinderslijm dicht. Zo ontstonden monumentale blokken die je aan de muur kan opgehangen. De voorkant van elk blok bestaat uit een mishandelde pagina. Het kunstproject is recent afgerond. In 2019 stellen we het in verschillende bibliotheken tentoon.

Black Volume #324, fotopolymeer & digitale grafiek, 40 cm x 58 cm

Ingrid Godon: ‘Ik ben een gevoelsmens. Ik vind het soms moeilijk te verwoorden waarom ik van iets hou. Maar ik vond in de webgalerie twee beelden die me raakten. Nu pas valt me op hoe verwant ze met elkaar zijn. Ludo en Maria maken allebei werk dat kwetsbaar en poëtisch is. Maar ook sterk. Vaak verwart men kwetsbaar en poëtisch met zwak en flauw. Hun werk geeft veel ruimte om zelf in te vullen en daar hou ik van. Ik word stil van een mooie zeldzame lichtinval. Dat zie ik hier in het werk van Maria Blondeel. De strakke, zwarte volumes bij Ludo De Kort spreken aan door hun minimalistisch en toch rijke beeldtaal.’

RECENT

bottom of page