top of page

Uit de webgalerie: Boris Pramatarov

Bij zijn keuze uit de webgalerie op www.kunstwerkt.be was Jan Leconte erg onder de indruk van het werk van Boris Pramatarov. De kunstenaar met Bulgaarse roots vertelt hier over zijn fascinatie voor tekenen en zijn werk 'The Observer'.

‘The Observer’ is een reeks tekeningen gebundeld in een boek. Het project ontstond op reis door België, Denemarken, Bulgarije en Frankrijk. Tijdens een periode van twee jaar tekende ik mijn omgeving. De zwarte inktafbeeldingen op papier zijn geen waarheidsgetrouwe weergave van de werkelijkheid. Ik maakte geen documentaire. Ik toon associaties met de steden, de natuur en mensen die ik heb gezien in het prisma van de verbeelding. Het project eindigde in de studio van Le Dernier Cri in Marseille, waar ze het boek in zeefdruk publiceerden.

The Observer 22 pagina’s / 300 gram papier, 37 x 29 cm, Japanse boekbinding

Mijn vader is illustrator en ik heb er altijd van genoten om naar de werelden te kijken die hij op papier zet. Als kind heb ik veel tijd besteed aan het leren tekenen. De liefde voor het boek kwam later, ook weer door mijn ouders, die een uitgeverij hebben in Sofia, Bulgarije.

In mijn tienerjaren waren mijn vrienden en ik gefascineerd door het leren van anatomisch en figuratief tekenen. We besteedden veel tijd aan het verbeteren van onze vaardigheden. In 2011 werd ik toegelaten om boek- en grafisch ontwerp te studeren aan de National Art Academy in Sofia. In die tijd nam ik deel aan twee uitwisselingsprogramma's, één in Zuid-Korea en één in Sint-Lucas in Gent. Beide reizen toonden me een andere artistieke wereld. Ik werd aangenomen als masterstudent aan het KASK in Gent. Daar kreeg ik de kans om te werken aan een project voor een boek met als titel "On the Back of the Beast", met Ante Timmermans en Peter Verhelst als mentors.

De relaties tussen groep en individu en individuen onderling vormen de belangrijkste zoektocht in mijn werk. Ik ben geïnteresseerd in de structuur van de samenleving en hoe iemand er deel van uitmaakt of er buiten komt te staan. Ik probeer het echte gezicht van de menigte en de mens te zien. Het doel is om de archetype-afbeelding te vinden die onveranderbaar is en in iedereen bestaat.

Jan Leconte:

Boris is een magistraal tekenaar die geboren moet zijn met de potlood in het handje en met een oude ziel die ongetwijfeld de hele kunstgeschiedenis heeft doorzwommen. Zijn beeldtaal is universeel, onovertroffen en verwijst naar de kunstgeschiedenis. Daarbij kunnen westerse iconische entertainmentfiguren ongestoord hand in hand gaan met mythologische monsterlijke figuren uit donkere onmetelijke bossen. Hij tekent onophoudelijk en hij lijkt zijn adem in te houden tot de laatste potloodlijn. Zijn volledig oeuvre is doordrongen van een barokke sfeer, waarbij niettemin elk detail van belang is en perfect afgewogen past in het plaatje. Hij weet ook op een geïntegreerde wijze tekenkunst, illustratie, cartoon, strip, film, animatie, games, oosterse mystiek, SF te verbinden. Héél sterk.

RECENT

bottom of page