top of page

Kunstenaarskoppels

In Centre Pompidou-Metz kan je naar bijzondere kunstenaarskoppels gaan kijken in de expo ‘Couples modernes’. Wie zijn de artistieke paren bij ons? We kregen heel wat reactie op de oproep die we lanceerden. Hier brengen we enkele kunstenaarskoppels in beeld.

Fien Cools (29 j.) en Sven Boel (32 j.)

Woon-en werkplaats: Oostakker/Gent

We zijn 7,5 jaar samen.

Sven: beeldend kunstenaar/beeldhouwerFien: illustrator/fotografe

(Fien) Zonder mijn kunstpartner zou mijn werk: bijna onbestaande en minder ambitieus zijn.

(Sven) Zonder mijn kunstpartner zou mijn werk: gewoon helemaal anders zijn.

Manon Hugueni en Henk Korthuys

Atelier: De Haan

We hebben elkaar ontmoet in 2007 op het beeldhouwsymposium van Sprimont en zijn dus 11 jaar samen.

We kappen beiden in steen, maar op een verschillende manier. Onbewust beïnvloeden we elkaar, omdat we een andere werkwijze, steenbenadering hebben. We exposeren regelmatig samen. Deze zomer gelijktijdig met Beaufort op de Zeedijk in Wenduine en in De Haan.

Esther de Vlam (42 j.) en Float (41 j.)

Atelier: Charlois, Rotterdam

We zijn 3 jaar samen.

Esther maakt werk in mixed media; 3d en video. Float maakt houtskooltekeningen.

Daarnaast verrichten wij samen toegepaste kunstopdrachten voor bedrijven, zoals terrasdecoraties en raamschilderingen. Binnen deze toegepaste kunstpraktijk zijn we mediumvrij; wij gebruiken dan het medium dat de opdracht het beste tot zijn recht laat komen.

(Float) Zonder mijn kunstpartner zou mijn werk te uitleggerig zijn, waardoor het zijn zeggingskracht en artistieke waarde verliest.

(Esther) Zonder mijn kunstpartner zou mijn werk...8 van de 10x nooit ontstaan zijn; Floats arbeidsethos en positivisme doen mij altijd innerlijk overtuigen vooral door te gaan en nieuwe dingen te creëren.

NoraH van Boreen (68 j.) en Cees de Jongh (68 j.)

Ruim 45 jaar een stel en meer dan 25 jaar bezig met onze kunstuitingen.

Cees is actief met beeldhouwen en NoraH met schilderen. We hebben elk de kunstacademie IKO in Hoogstraten (Belgie) gevolgd.

Wij inspireren elkaar maar zijn ook kritisch naar elkaars proces van werken in wording.

Maria Iaram (50 j.) en Yves De Bodt (61 j.)

Woon- en werkplaats: Flobecq.

Yves werkt abstract en met acrylverf. Maria maakt schilderijen en tekeningen in olieverf die hun inspiratie vinden in de natuur.

Wij vullen elkaar aan in het samen organiseren van gemeenschappelijke expo’s en tijdens het opstellen van individuele exposities.

We vertrouwen op elkaars kritische visie i.v.m. onze evolutie.

Frida Duverger (80 j.) en Hubert De Volder (86 j.)

Atelier: Sint- Niklaas, in een 17e eeuwse boerderij

Zij zijn samen sinds 1958 en beiden nog actief. Hun oeuvre bestaat uit olieverfschilderijen, grafiek en keramiek.

donckels en mjantje

A couple: Man ARTIST paintings & sculptures / Man autist alcoholic Woman ARTIST paintings & muze / Woman bipolar cocaïne addict They meet and fall in love in rehab 10 Years later

A hurricane of feelings

Carine Booghs en Land Van Wynsberge

Woon- en werkplaats: Oostende.

We hebben elk een atelier. Mijn man maakt videokunst en schildert met acryl op doek of paneel. Ik teken en schilder met olieverf op doek. Soms doen we mee aan dezelfde kunstprojecten zoals vorig jaar: DIEPSEE, postart from the edge.

We maken ook muziek, vooral klassiek. Mijn man speelt contrabas en piano en maakt composities, ik speel viool. We spelen in hetzelfde orkest.

Jeannine Aerts (78 j.) en Lucien Soetewey (78 j.)

Woon- en werkplaats: Wolvertem.

Wij zullen in juli 59 jaar getrouwd zijn.

Lucien: schilderen en tekenen (acryl en olieverf)

Jeannine: pastel tekenen

Zonder mijn kunstpartner zou mijn werk: niet het zelfde zijn

Ghis Devos (77 j.) en Axel Bouts (80 j.) Woon-en werkplaats: Kortrijk. Gehuwd in 1964. Ghis Devos: teken-en schilderkunst; sinds 1965 tentoonstellingen in België en Nederland. Axel Bouts: debuteerde in 1981 met de roman ‘Martin & Martins’, sindsdien 18 romans, 3 novellen en een bundel aforismen gepubliceerd. (Axel) Zonder Ghis aan mijn zijde zou ik vermoedelijk nooit geschreven hebben. Je partner kunstvol bezig te zien is de beste inspiratie en aansporing om je eigen artistieke weg te zoeken. (Ghis) Tekenen en schilderen was van kindsaf mijn passie. De stijl evolueerde van zuiver abstract naar figuratie onder invloed van mijn man. Ook de noodzakelijke stilte van de schrijver komt mij ten goede.

Rose-Marie Willems (61 j.) en Tony Blomme (60 j.)

Atelier: Oostergem

We zijn 10 jaar samen en schilderen allebei met aquarel en olieverf.

(Tony) Zonder mijn kunstpartner zou in mijn werk de menselijke figuur ontbreken.

(Rose-Marie) Zonder mijn kunstpartner zou ik misschien bij aquarel gebleven zijn.

Trees De Brabander (61 j.) en Hans van Hilst (60 j.)

Woon-en werkplaats: Lochristi.

Wij zijn samen sinds 1976. Dit jaar zijn we 40 jaar getrouwd.

Hans maakt schilderijen, installaties, schrijft columns en kortverhalen, uitgebracht in eigen beheer, is drummer, preparateur van dierenskeletten, enz …

Trees maakt tekeningen, illustraties voor kinderboeken, organiseert sessies modeltekenen, is bestuurslid van een kunstenaarscollectief.

Zonder mijn kunstpartner zou mijn werk: het is voor ons zo vanzelfsprekend om samen te zijn dat we hierop moeilijk een antwoord vinden. Als je beiden kunstenaar bent is het misschien wat makkelijker om begrip op te brengen voor elkaars passie en de daar uit voortvloeiende bezigheden.

Lut Lambrecht (77 j.) en Jef Van Acker (79 j.)

Woon- en werkplaats: Sint Eloois- Vijve

Dit jaar zijn we 55 jaar samen.

Lut is zo’n 45 jaar met allerlei kunstdisciplines aan de gang: schilderen (olieverf, acryl, waterverf, op zijde , met tempera : o.a. iconen), grafiek en glaskunst. Jef is rond de leeftijd van 60 jaar gestart met het verwerken van oud ijzer tot sculpturen, soms blijven de roestige tinten primeren in bv. maskers en gedrochten of verwerkt hij het roestige ijzer tot kleurige bloemen, vlinders en insecten.

(Jef) Zonder mijn kunstpartner zou ik er waarschijnlijk nooit toe gekomen zijn kunst te maken.

(Lut) Voor mij was kunst een evidentie in mijn leven en Jef heeft mij altijd gesteund.

Anne Mariën (58 j.) en Bert Leysen (58j.)

Atelier: Muizen (Mechelen)

In 1982 zijn we getrouwd maar gaan al ruim 37 jaar gelukkig samen door het leven.

Vanuit zijn job als houtinkoper geraakte Bert vele jaren geleden al gepassioneerd door hout met een verhaal. Ondertussen maakt hij houtsculpturen die de mooie en eigenaardige vormen van de natuur combineren met kleuren.

Anne schildert abstract werk in acryl op linnen met de natuur (de vier elementen) als inspiratiebron.

Zonder mijn kunstpartner zou mijn werk een ziel missen.

Inge Oeyen en Philippe DeSmedt


RECENT

bottom of page