top of page

Michaël Borremans kiest uit de webgalerie: Gert Scheerlinck en Jessie Georges

Bij elke nieuwe editie van Kunstletters pluist een kunstenaar, curator of boeiende figuur uit de beeldende kunsten de webgalerie uit, op zoek naar werken die hem of haar opvallen, boeien of ontroeren. Deze keer: de keuze van Michaël Borremans.

GERT SCHEERLINCK

THE DUCK

30 x 20 cm

Het meeste van mijn werk verwijst naar herinneringen of maatschappelijke gebeurtenissen. Het is een manier van omgaan met miserie, maar ook met intens geluk. Die twee liggen soms heel dicht bij elkaar. Bij maatschappelijke thema's zal je eerder een installatie aantreffen die donkerder is en harder van materialen. ‘The Duck’ plaats ik, ondanks de conceptuele dubbelzinnigheid, meer in de categorie herinneringen. Dit werk is speelser, met meer kleur, een bijna karikaturale geabstraheerd sculptuur.

Misschien komt het werk eenvoudig over, maar er zit veel in verscholen. In mijn werk is de uitkomst nooit gewoon de som van de materialen. Je dient als kijker je tijd te nemen om het in je op te nemen. Het zit hem allemaal in het detail. Ik denk dat Borremans en ik elkaar daarin wel vinden.

Ik merk een nog groeiende appreciatie voor mijn werk. Afgelopen jaren heb ik een kwalitatief en breed netwerk uitgebouwd. Hoewel het zich nu nog niet onmiddellijk vertaalt in tentoonstellingen in grote galerieën of musea, zijn de contacten er wel. Je moet je uiteraard bewijzen. Maar dat mensen als Philippe van Cauteren en Michael Borremans mijn werk kiezen geeft me wel veel vertrouwen.

Expo's:

° 'Inner Circle, duo met D.D. Trans, Site 25, Ruiselede, 20-22 oktober 2017.

° We Other, Biennale Non-Objective Art, Le Pont-De-Claix, Fr. Tot 28 oktober 2017.

° Objects Of Disguise, solo in Twelve Twelve Gallery, Den Haag, Nl. Tot 29 oktober 2017.

Michaël Borremans: 'De evocatie van een eend. Het geel als associatie met een eendenbek en het blauw als weergave van het water. Het is gemaakt van rommel, dingen die mensen weggooien. Dat maakt het nog geslaagder. Het is een heel schoon werk. Er zitten nog een aantal interessante werken in zijn oeuvre, maar ik mag er maar 1 kiezen. ‘The duck’ was meteen mijn favoriet.'

JESSIE GEORGES

CHEZ MOI

Stoel, veren, 150 cm x 45cm x 55cm

Ik maakte dit werk in een zeer woelige tijd. Ik ging na een periode van 12 jaar verhuizen. Het werk is een afscheidsmonument, een terugblik op mijn ervaringen in die periode. De opbouw van het beeld gebeurde instinctief. Ik zie het als een samengaan van thema’s als ‘ergens blijven zitten’ en ‘ergens buiten gaan en terugkomen’.

De stoel heb ik dagelijks gebruikt. Het zitvlak is doorgesleten. De veren heb ik tijdens die 12 jaar verzameld. Ik vond ze op straat, in parken, tijdens het reizen. Ik droeg ze telkens in mijn haar om ze zo intact mogelijk thuis te brengen.

Ik heb vroeg leren tekenen en schilderen. Na opleidingen en ervaringen in de grafische en audiovisuele wereld wou ik op een vrijere manier met beeld om gaan en opnieuw met écht materiaal werken. Ik besteed nu veel tijd aan onderzoek, waardoor het soms jaren duurt vooraleer een beeld tot stand komt. Het geheugen, tradities en mentale structuren hebben een centrale plaats in mijn werk. In mijn zoektocht naar beelden die onze cultuur blootleggen vind ik onder andere inspiratie in het werk van kunstenaars als Mona Hatoum, Doris Salcedo en Michel François

Michaël Borremans: 'Er zit een mooi gevoel van drama in dit werk van Jessie Georges. Het roept een combinatie van agressie en kwetsbaarheid bij me op. Het gebruik van veren geeft een zachte toets. Nochtans zijn ze schijnbaar op een agressieve manier op de stoel gegooid. Ik hou van de suggestie die zich bij het beeld opdringt.'

JOUW WERK IN DE WEBGALERIE?

De webgalerie is dé plaats om je beeldend werk online te tonen. Meer dan 18.000 werken staan op dit moment online. Plaats jouw werk in de galerie of ontdek er andere verrassende kunst.

Snel, eenvoudig én gratis!

RECENT

bottom of page