top of page

Marina Abramovic staat er alleen voor

Marina Abramovic is een pionier van de performancekunst en speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van het genre. Ze raakte bekend door verregaande, heel lichamelijke performances die de toeschouwer vaak verbijsterd achterlieten. Intussen blijft haar werk evolueren. Haar artistieke loopbaan omspant intussen meer dan vijf decennia. Ze maakte schilderijen, foto’s, objecten, installaties, performances en film. 'The cleaner', een nieuwe catalogus legt Abramovics parcours bloot.

Deze catalogus biedt een overzicht van die hele evolutie: vanaf haar eerste schilderijen tot haar recente werk waarbij ze meer en meer het publiek betrekt bij haar acties zonder zelf fysiek aanwezig te zijn. Ze verbijsterde het publiek met performances waarbij ze zichzelf blootstelde aan pijnervaringen. Het doel: haar zintuigen openen, door voorbij de grens van fysieke beperkingen te gaan en een hogere staat van bewustzijn te bereiken.

Eén van de basisformules in haar werk: twee figuren die in botsing komen met elkaar, of in elk geval met elkaar worden geconfronteerd. Daarbij draait het om de uitwisseling van kracht, het op elkaar inwerken en het omzetten van energie. Haar kunst stelt vragen over macht en hiërarchie, over kunst en het bestaan. Waarom is ze van dit thema doordrongen? Misschien ligt een sleutel in een anekdote in het boek. Daarin vertelt ze: ‘De manier waarop mijn vader me leerde zwemmen tekende me voor het leven. Hij liet me achter in het midden van de zee en voer weg met zijn kleine boot, zonder om te kijken. Ik was letterlijk aan het verdrinken, en hij keek niet om. Ik ben zes jaar en besef: ik sta er alleen voor.’

[Hatje Cantz, 280 blz, 39,80 euro]

RECENT

bottom of page