top of page

Manor Grunewald kiest: J&B Jadot & Barbier en Chris Dezeure

Deze zomer stelt Manor Grunewald samen met Frederik Van Simaey tentoon in De Garage in Mechelen. We vroegen hem deze keer de keuze te maken uit de webgalerie. Hij koos voor werken van J&B Jadot & Barbier en Chris Dezeure.

J&B JADOT & BARBIER BENEFIT OF THE DOUBT — A 81 x 31 x 102 cm Buiten: houten kist, spuitverf, vignet Binnen: ? (het voordeel van de twijfel)

Dit werk was in 2016 onze bijdrage voor de ‘Hommage’-wedstrijd van Kunstwerkt. Het is toen niet geselecteerd voor de tentoonstelling in BOZAR. Dus is het een verrassing en een hele eer voor ons dat Manor Grunewald, een kunstenaar die we al een tijdje volgen, het uit de webgalerie kiest.

De krat draagt 'BOZAR' als opschrift, een plaats voor Schone Kunsten gevat in een logo. Gaat dit werk over de Schone Kunst die ze al dan niet in zich draagt? Is het een verloren ark die ons laat stilstaan bij het fragiele karakter van de Schone Kunsten en alle musea die ze herbergen? Het idee is een reeks van dergelijke kisten te maken met opdrukken als TATE, MOMA of S.M.A.K. Iedere krat zou een andere inhoud hebben, afhankelijk van het doel of de bestemming.

Twijfel is een kwetsbaar onderdeel binnen onze samenwerking als kunstenaarsduo. Twijfel zorgt voor discussie, houdt ons fris en alert in creatief denken en doen. Zo is dit werk een vaandel voor iedereen die op één of andere manier passioneel bezig is met kunst, van kunstenaar langs curator tot publiek. Maar in de eerste plaats is ze een hommage aan de twijfel. Want bij twijfel is het Kunst, toch?

Als jonge gasten startten we met het collectief 'de Spruit'. Nadien kozen we er voor om te werken als het duo J&B Jadot & Barbier, naar het voorbeeld van het kunstenaarsduo Gilbert & George. We volgden samen schilderkunst aan de Academie van Sint-Niklaas en daarna aan het KASK in Gent. Onze samenwerking is gebouwd op respect, wie wat doet, is ondergeschikt en maakt geen deel uit van de betekenis van een werk.

Manor Grunewald: Dit beeld doet me denken aan een reeks werken van de Zweedse kunstenaar Jonas Lund. Het werk roept interessante, suggestieve vragen op. Is dit de verpakking of zien we de sculptuur zelf? De foto toont de krat in een studiosetting en versterkt zo deze twijfel. Ik vind het erg boeiend dat je zelf de inhoud van de kist mentaal kan vervolledigen.

CHRIS DEZEURE MARINA Hoogte: 176 cm Glasvezel, polyester

Mijn kunstwerken zijn figuratief en tonen vooral van mijn fascinatie voor het menselijk lichaam. Meestal vertrek ik voor een sculptuur van een model, foto of tekening. Mijn inspiratie vind ik in het werk van kunstenaars als Auguste Rodin, Constantin Meunier, Georges Grard, Rik Poot en vele anderen.

Dit beeld is gemoduleerd in klei. Daarna maakte ik gietvormen in gips. Daarmee zette ik de stukken om tot elementen in glasvezel en polyester. Die assembleerde ik tot een beeld op ware grootte. Ik volgde eerst tekenlessen en daarna beeldhouwlessen in het atelier van beeldhouwer George Flips. Hij raadde me aan om me op figuratieve beelden te concentreren.

Manor Grunewald: Deze foto sprak me meteen enorm aan. Ik vermoed dat het de bedoeling was om enkel het beeld te fotograferen. Misschien onbewust heeft de fotograaf veel meer context meegegeven. Door de setting in het atelier zie je het gebruikte hout, de witte blokken plaaster en plastic elementen. Dat bezorgt het geheel een hoog Mark Mandersgehalte. Of het zou net zo goed een installatie in opbouw van Thomas Hirschhorn kunnen zijn.

RECENT

bottom of page