top of page

Gekozen uit de webgalerie (bis): Serge Menll

Onder de naam 'MonniJungle' geven Els Baeten en Jasper van Grunsven zich over aan hun verslaving aan zeefdrukken. We nodigden hen uit een keuze te maken uit onze webgalerie. Hun oog viel op bijzonder werk van Serge Menll en Sam Ballet uit onze webgalerie.

SERGE MENLL

ZONDER TITEL

Collage, potlood

21 x 30 cm

Dit werk komt uit een reeks van ongeveer 40 collages, die ik steevast volgens een vast stramien maak. Ik kopieer kleurfoto’s uit magazines en ontdoe die van alle mogelijke details, op een paar na. Die resterende details gebruik ik vooral als rijlijn, om het werk verder mee op te bouwen.

Door het kopiëren verliest het beeld aan kwaliteit en detail. Maar dat is de bedoeling. Ik laat graag dingen weg, zodat de verbeelding van de kijker haar gang kan gaan. Meer zelfs, door er nog objecten aan toe te voegen maak ik dat het origineel gebruikte materiaal volledig onherkenbaar wordt.

Architectuur spreekt me erg aan en duikt dan ook heel vaak in mijn werk op. Ik hou van mooie strakke gebouwen en dus ook van strakke lijnen. Ook voor dit werk gebruikte ik een architectuurfoto als basis. Ik probeerde de donkere strakke vorm in het beeld te breken met lichte kleuren. Wat strak en kleurig is, vulde ik aan met organische vormen.

Ik heb 20 jaar lang een bureau in desktoppublishing en webdesign gerund. In 2006 gooide ik het roer om. Ik greep terug naar waar het voor mij ooit mee begon: potlood, pen en papier. Ik ben autodidact op dat vlak. Het geeft me de mogelijkheid om mijn zin te doen, zonder enige academische beperking.

Monnijungle:

Als zeefdrukkers zijn we zelf grote liefhebbers van grafisch werk. Deze collage van Serge bevat mooie texturen. Met relatief weinig vormen slaagt hij er in spanning te creëren in een vlak. Ook het kleurgebruik, zachte kleuren gecombineerd met zwart, spreekt ons erg aan.

 

OOK JOUW WERK IN DE KIJKER?

Presenteer je werk in onze webgalerie en misschien wordt het door de curator van dienst uitgekozen, van een persoonlijke commentaar voorzien én zelfs in KUNSTLETTERS afgedrukt.

RECENT

bottom of page