top of page

Gekozen uit de webgalerie: Sam Ballet

Onder de naam 'MonniJungle' geven Els Baeten en Jasper van Grunsven zich over aan hun verslaving aan zeefdrukken. We nodigden hen uit een keuze te maken uit onze webgalerie. Hun oog viel op bijzonder werk van Sam Ballet en Serge Menll uit onze webgalerie.

SAM BALLET PARTY

18,2 cm x 23,3 cm

Deze tekening maakt deel uit van een dagboek, waarin ik op een ludieke manier het dagelijkse leven uitbeeld. Het idee voor dit dagboektekenen ontstond tijdens een vakantie in 2014. Ik zat compleet vast in mijn werk en besloot snelle schetsen te maken. Ik merkte dat deze vluchtige tekeningen in zekere zin interessanter waren dan mijn schilderijen. Ik ben dan ook met schilderen gestopt.

Ik maak werk in reeksen. Er is het dagboek, met werk dat vluchtig en impulsief tot stand komt, en waar ik teksten onder schrijf. Humor en zelfs een vleugje sarcasme vind ik erg belangrijk in deze werken. Een ander facet zijn de meer realistische, verhalende reeksen. Zo maakte ik in 2016 'The instafamous model'. Ik had het in die reeks over het gedrag van mensen op sociale media, waarbij ze alleen de mooiste en leukste facetten in het leven tonen aan de buitenwereld. In 'Boyhood', een nieuwe reeks tekeningen grijp ik terug naar goede herinneringen aan mijn kindertijd. Denk: astronauten, vliegtuigen...

Ik ben sinds kinds af aan gefascineerd door tekenen. Toch was het pas in het 5e jaar van het middelbaar onderwijs dat ik kunstschool ging volgen. In 2010 startte ik de opleiding schilderkunst aan het KASK in Gent en in 2015 studeerde ik af als master.

Sam toont hier een erg herkenbaar tafereel. De manier waarop de tekst het beeld versterkt is erg knap. Ook het opgekleefd papiertje vormt een leuk detail en roept vragen op: maskeert het een schrijffout of een vlek of was de strekking van de tekst in eerste instantie anders? Ook de mooie structuur van de potloodlijn vielen ons op. Het beeld barst van kleur waardoor heel grafisch oogt.

 

OOK JOUW WERK IN DE KIJKER?

Presenteer je werk in onze webgalerie en misschien wordt het door de curator van dienst uitgekozen, van een persoonlijke commentaar voorzien én zelfs in KUNSTLETTERS afgedrukt.

RECENT

bottom of page